10 Februari 2025
In 1986 kwam Pieter Korteweg in het bestuur van Robeco. Toen dit bekend werd bij werknemers van het beleggingsfonds haastten velen zich naar de boekhandel.
Daar schaften zij de boeken van de hoogleraar monetaire economie aan zoals “De monetaire sector, het aanbod van geld en de instrumenten van de monetaire politiek”. Enerzijds om kennis te nemen over de denkwijze van de nieuwe topman. Maar ook om het op het bureau te hebben tijdens de kennismakingsronde. In de afgelopen week zullen ook veel regeringsleiders het boek “The art of the deal” erbij hebben gepakt.
De officiële titel is natuurlijk “Trump The Art of the Deal”. Want in 1987 toen het boek uitkwam was de huidige president al niet bescheiden. The New York Times schreef toen “Trump laat een iedereen weer een moment geloven in de Amerikaanse droom”. Zijn handelssancties die hij vorige week oplegde aan Canada en Mexico hebben dat laatste tot doel. Laat zoveel mogelijk productie plaatsvinden in de Verenigde Staten en er komen meer banen voor Amerikanen. Met als gevolg een groeiende economie. In de geest van zijn boek kan Trump ook na “goede” gesprekken even makkelijk de sancties opschorten. Het gevolg is wel dat in de financiële markten grote koersbewegingen te zien zijn. Als eerste in de valutahandel die zeven dagen in de week en 24 uur per dag doorgaat. (zie FT2R-2025). Maar ook in de aandelenhandel was er veel beweging. De UBS Trump Tariff Losers Basket daalde 6,6%. Deze (niet officiële) index bestaat uit fondsen die het meest zullen worden getroffen door de handelsmaatregelen. Daar zitten veel autofondsen in waaronder Tesla. Maar ook het oer-Amerikaanse Harley-Davidson. Want als de Amerikanen handelssancties opleggen dan zullen de andere handelsblokken dat ook doen versus de VS. En wat is er makkelijker dan de import van de iconische motoren te treffen. Maar handelssancties en de effecten hiervan zijn niet allemaal simpel. Economen zijn verdeeld over de gevolgen. Een eenvoudige redenatie is dat als er een tarief van bijvoorbeeld 25% komt op importgoederen de inflatie zal gaan stijgen. Maar de economie is geen wiskundig model. Als consumenten die importgoederen niet meer zullen kopen dan heeft men geen last ervan. Daar komt ook bij dat de sancties de valutakoersen zullen beïnvloeden en dat komt ook terug in de inflatiecijfers. En als de inflatie hoog blijft dan zal de Amerikaanse centrale bank de rente de komende tijd niet verlagen, wat slecht is voor de groei van de economie. Maar als de tarieven leiden tot meer banen is dat zoals gesteld wel positief. Derhalve is een ding zeker. Niemand (behalve de president) weet het uiteindelijke resultaat. Voor beleggers is de onzekerheid natuurlijk ook groot. En de vraag is wat men eraan kan doen. Meest simpele is alle aandelen te verkopen. Maar dat is voor de meeste beleggers geen alternatief. Als we kijken hoe markten reageren dan lijkt het allemaal mee te vallen. De StoXX600 bereikte deze week haar hoogste niveau ondanks de daling van de autofondsen. The art of the deal is iets bereiken, niet afstevenen op een ramp.