29 april 2024
De term “varkenscyclus” in de economieboeken kan worden vervangen door “elektrische auto cyclus”. Want ook deze jonge industrie ontsnapt niet aan de eeuwenoude economische wet.
Elk nieuw product dat in een markt wordt geïntroduceerd en waar veel vraag naar is stijgt in prijs. Er is immers in de begintijd een tekort aan productiecapaciteit. Dit ook omdat een ondernemer nooit zeker is of het product toekomst heeft. Naarmate de prijs van het product stijgt kan men meer investeren in produceren van grotere aantallen. Het succes zorgt er ook voor dat andere ondernemers gaan investeren in een vergelijkbaar product.
De prijs daalt en dan komt de beroemde uitspraak van Warren Buffett die stelde dat: “ bij laag water het duidelijk is wie zonder zwembroek zwemt”. In de afgelopen vier jaar is de cyclus wel heel opvallend in diverse sectoren aanwezig geweest. Dat kwam onder andere door Covid-19 waar overheidsingrijpen in de economie voor veel onevenwichtigheden zorgde. Thuiswerken werd de norm dus steeg het aandeel Peloton. Het bedrijf produceerde immers hometrainers en men kon makkelijk overstappen van het thuiswerkscherm op de thuisfiets. De koers steeg van $ 20 naar $ 160 en staat nu op iets meer dan $ 3. Ook elektrische autofabrikant Tesla steeg fors. Van $ 16 naar meer dan $ 400. Met een koersdaling van 32% dit jaar is Tesla een van de slechtst presterende aandelen. En sommigen (zie FT04VS-2024) zijn nog somberder gestemd. Tesla was de voorloper in de productie van elektrische auto’s en had de “first-mover-advantage”. Inmiddels hebben niet alleen de grote automerken zich op deze markt gestort, ook zijn er 300 Chinese autofabrikanten die zich in deze markt bewegen. De bekendste en grootste is BYD. Tegenwoordig staat dit voor “Build Your Dreams”. Het bedrijf begon als Yadi Electronics . Maar om op beurzen het “alfabet voordeel” te hebben kwam BI voor de naam. Het nog geen twintig jaar oude bedrijf begon als producent van batterijen voor mobiele telefoons met klanten als Motorola en Nokia. Pas later bouwde men rondom de batterijen een auto. Een van de eerste investeerders in BYD overigens was de al genoemde Warren Buffett. BYD groeit sterk maar niet in de Verenigde Staten omdat dit land een importheffing oplegt van 27,5%. Dat maakt de auto’s veel duurder. Ook de Europese commissie wil dit jaar wellicht een hogere importheffing invoeren. Sinds deze maand heeft Stella Li, volgens het Amerikaanse Fortune een van de machtigste zakenvrouwen in China, zich in Europa gevestigd. Met als doel zoals zij zegt in een interview met de Belgische De Tijd: “de verkoop de hoogte in schiet”. BYD. Het valt nu niet te voorspellen of haar woorden bewaarheid worden. Op dit moment staan op kades in Europa veel Chinese elektrische auto’s. De vraag is duidelijk gedaald in Europa. Enerzijds door de relatief hoge prijs en anderzijds door de nadelen zoals het opladen en beperkte kilometerrange. Maar de varkenscyclus leert ook dat het weer snel kan omslaan. De koers van Tesla steeg na de kwartaalcijfers van deze week met 12%.